måndag 10 september 2012

Ledarskap

Vad är ledarskap? Vad är en ledare? Vem är ledare? *Suck* Jag har varit på en första träff på en kurs runt ledarskap och produktproduktion. Trots att vi diskuterat dessa frågor om o om så vet jag inte. Om jag visste skulle jag nog inte ifrågasätta mig själv så mycket. De senaste veckorna har jag drömt om ett jobb som jag sökt. Jag kom igenom första intervjun smidigt som bara den - var den första som intervjuades och gled igenom till nästa utan att behöva vänta på samtal. Andra intervjun var lite nervös men gick också väldigt bra och jag hade en bra känsla i magen. Jag valdes ut att åka till huvudkontoret i Stockholm och var alltså med i slutgallringen. Det mötet kändes inte lika självklart och jag började i och med det ifråga mig själv, mina svar och om jag någonsin kommer passa in i någon organisation igen och i så fall i vilken roll. Jag kan inte ljuga om hur jag är, vad jag vill och hur jag tycker att en arbetsgrupp skall fungera.

Att vara en samspelt grupp hänger inte enbart på ledaren tycker jag - deltagarna kan inte tro att ledaren skall göra allt för dem, deltagande är lika viktigt! I de senaste rollerna har det funnits haltande deltagande... Jag är rädd för att gå in i en ledande befattning på grund av allt som hänt. Men det är klart man blir smickrad när omgivningen tycker att det är det perfekta jobbet för mig o att jag skulle klara det med glans. Jag har fått lite distans till sommarens krasch och lite jävlaranamma, eller tja..tills idag i alla fall. Nu är jag där igen och vill bara lägga av. Ledarskap är inte svart o vitt, jag tror inte det finns ett gyllene ord eller en stil, variant, kalla det vad du vill. Om du väljer att anställa någon utifrån de kvalitéer de besitter så försök inte förändra dem. Visst..putta i rätt riktning men man måste själv få slanten att ramla ner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar